Alessandro Borghese – luxul simplității

timp de lectură minutele

Alessandro Borghese - luxul simplității

Trimiteri la istoria venețiană care se îmbină cu atmosfera rock și cea tip „Marele Gatsby” ale locației milaneze. Este vorba despre noul restaurant deschis de Chef Alessandro Borghese în interiorul clădirii istorice care găzduiește Cazinoul din Veneția, unde plăcile din gresie porțelanată The Top îmbină opulența și tradiția cu performanța maximă

Restaurantul lui Alessandro Borghese s-a deschis în clădirea istorică a Cazinoului din Veneția. Un spațiu sofisticat, dar confortabil, gândit până în cele mai mici detalii pentru a oferi o experiență completă. Cinci săli pentru diferite „momente” ale gustului: de la restaurantul gourmet la bistroul cu patiserie, de la bar la spațiul exterior și la cramă. Designul se bazează pe interpretarea „spiritului locului”, cu trimiteri la istoria clădirii din secolul al XVI-lea și pe trimiteri stilistice la restaurantul deținut de Chef Borghese la Milano. „Am început prin a înțelege ce este Ca’ Vendramin Calergi”, explică Alfredo Canelli, arhitect la AB Normal, compania lui Alessandro Borghese care se ocupă de consultanță și comunicare în domeniul culinar. „A fost locuința unei ducese din familia Bourbon, îndrăgostită de picturile lui Canaletto. Am făcut, așadar, trimiteri la celebrul pictor venețian prin culorile – roz și albastru – care se îmbină cu cele ale restaurantului milanez. Am evocat materialitatea acestuia din urmă, chiar dacă acolo trimiterile sunt la „epoca de aur” a Marelui Gatsby. De exemplu, alama, o trimitere la anii ’20, este prezentă aici în mici detalii de mobilier precum tejghele sau îmbinările pardoselii în stil terrazzo venețian autentic care separă spații cu diferite funcții precum restaurantul, bistroul și barul.

Nuanța predominantă de negru, caracteristică restaurantului milanez, este amintită aici la nivelul blaturilor tejghelelor și meselor și al anumitor piese de mobilier. Tot pentru restaurantul din Veneția am recreat lambriurile de pe pereți, interpretându-le cu fundaluri colorate în nuanțe ce amintesc de Canaletto, care ies din perimetrele panourilor de lemn. Designul interior este un set complex de detalii incomplet definite, ce invită oaspeții să le descopere. Restaurantele din Milano și Veneția par proiecte de doi frați, fiind ieșite din aceeași „mână”, dar cu personalități distincte. Ambele își propun să-i facă pe oaspeții să se simtă ca acasă, într-un loc primitor și cu o idee de lux care este axată pe emoție și nu exclusivitate”.

În diferitele încăperi vedem o utilizare extinsă a gresiei porțelanate, folosită pentru blaturile meselor și tejghelelor: pentru sala restaurantului s-au ales esențele The Top Marble Look Golden White, Verde Aver și Elegant Black; pentru blaturile și lateralele tejghelelor, de asemenea, esența Elegant Black. Fiecare placă a fost special concepută pentru o utilizare specifică. Un aspect de marmură cu rezoluție extraordinară și varietate de nervuri și detalii care înfrumusețează spațiul, având și avantajul caracterului practic: „Am ales gresia porțelanată pentru blaturi”, continuă Canelli, „pentru a nu folosi față de masă și a avea o mise en table simplă, cu șervetele colorate. Și din motive de rezistență: Chef Borghese, în unele emisiuni culinare, chiar a gătit pe suprafețe din acest material cu pistolul de flambat, arătând cât de ușor se curăță materialul, cât de igienic și indestructibil este”.

Bucătăria este la vedere, fiind vizibilă și din grădină. Aspectul irizat și „uzat” al pardoselilor din gresie cu aspect de corten – colecția Mineral Corten Brill, în format pătrat de 60×60 cm – contrastează cu oțelul lustruit al echipamentelor profesionale și cu placările pereților din gresie porțelanată cu grosime subțire de 6 mm (Grande Marble Golden White, format 120×240 cm). Aceste plăci mari evocă bucătăriile istorice de dinainte de război, îmbrăcate în întregime în marmură: acele bucătării tipice din sudul Italiei, poetice și frumoase, marcate de anii de utilizare. Din cauza constrângerilor arhitecturale, bucătăria restaurantului din Veneția este lungă și îngustă, accesibilă printr-un arc central auriu care amintește atât de culoarele tipice venețiene, numite sotoportego, cât și de aurul Bazilicii San Marco”.

În sfârșit, baia: „locul în care „stăm de vorbă cu noi înșine” și în care toată lumea face o fotografie”, subliniază Canelli. Aici sunt amplasate cele mai frumoase tablouri ale tinerilor artiști care expun prin rotație în restaurantele lui Chef Borghese. „Băile sunt la fel de importante ca și bucătăria; reprezintă un spațiu în care poți descoperi luxul în detalii”. Există plăci care acoperă întregul perete, în varianta Grande Marble Look Sahara Noir (160×320 cm) și, în contrast cu blaturile lavoarelor și cu lavoarele în sine, colecția Top Marble Look Calacatta Extra, lucrate pe comandă, cu jocuri și dialoguri între culori și bogăția de nuanțe. Pentru o senzație mai caldă și continuitate cromatică cu aspectul corten al bucătăriei și stilul terrazzo antic din celelalte încăperi, aspectul de lemn al colecției Vero Quercia este folosit pentru pardoseala băii, cu plăci în formă de scânduri de 22,5×180 cm.

„Ne propunem să redescoperim excelența Made in Italy, inclusiv prin colaborările cu partenerii noștri. Pe lângă Marazzi, care ne ajută să trăim „frumos și funcțional”, ne-am bazat pe Cierreesse pentru realizarea mobilierului prețios și pe Buzzi & Buzzi pentru iluminatul interior al restaurantului: cald, intim, confortabil și chiar benefic, pentru că poate contribui la purificarea aerului”.