<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/ad95a10e22be.css" type="text/css" media="screen, projection">

Când emoția este o problemă de algoritm

Atelierul din sectorul de retail alimentar Supernormal prezintă tendințele actuale, în ciuda noilor reguli impuse de urgența sanitară, și a măsurii în care dispozitivele pe care le purtăm în buzunar influențează proiectarea.

Când emoția este o problemă de algoritm

Starea de urgență sanitară provocată de Covid-19 conține protocoale precise în utilizarea spațiilor publice, care se referă în principal la normele privind limitarea numărului de persoane și igienă. Cu toate acestea, situația de urgență, în loc să contureze noile tendințe de proiectare, a accelerat unele deja existente. „În industria alimentară de retail, diferența între spațiul fizic și cel virtual va deveni tot mai neclară”, explică atelierul milanez Supernormal, care de ani de zile proiectează lanțuri de restaurante de catering de la minimum 3-4 puncte de vânzare. „Experiența se realizează acum prin toate canalele de comunicare. Trebuie să studiem așa-numitele „puncte de contact” fizice și digitale, fluxul de persoane din interiorul magazinului, mecanismele de plată și „ciclul economic al clienților” corespunzător, până la schimburile de ture la serviciu. Aceste informații, combinate cu indicații cu privire la diferența de gen și vârstă a clienților sau cu privire la ceea ce consumă aceștia, sunt întâlnite în descrierea proiectului pentru spațiul respectiv și chiar în refuzarea ofertei. Datele pot indica chiar și cum să fie așezate mărfurile pe raft. Și aceste informații sunt accesibile prin dispozitivele pe care le au cu toții în buzunar sau prin intermediul camerelor de supraveghere.

Mai mult decât atât. Pentru un brand care gestionează locații de divertisment și pariuri, am utilizat hărți termografice pentru a verifica cea mai bună dispunere a aparatelor de jocuri, în timp ce analiza genului, care a sugerat prezența unui public format din bărbați în proporție de 85%, a determinat o caracterizare mai tehnologică în estetica spațiilor. Este important ca „propunerea de valoare” a brandului să corespundă spațiului fizic. Și ca o strategie de vânzări să răspundă acestui lucru: chiar și alegerea confortului scaunelor depinde de timpul pe care oamenii trebuie să-l petreacă în restaurant.

Concentrarea asupra esteticii ambianței nu mai este suficientă: spațiul trebuie testat prin instrumente de analiză, deoarece fiecare alegere are un efect corelat, de la designul interior la grafică, la propunerile din meniu.

Activarea emoțiilor este o pârghie importantă. Dar chiar și acest aspect este un factor științific: este posibilă condiționarea reacțiilor consumatorilor prin soluții legate de culoare sau materiale, parfumuri sau alegerea articolelor de iluminat. De exemplu, utilizarea luminilor mizează pe ritmuri circadiene sau pe producerea de hormoni ai stării de bine, cum ar fi dopamina sau cortizolul. Importanța ambianței sonore este analogă. Nu reprezintă alchimie, ci elemente fizice măsurabile și variații ale spațiului controlate de senzori care analizează comportamentul clienților”.

Urgența sanitară actuală a accelerat puternic sistemul de livrare a alimentelor. Deja înainte de luna februarie, „camerele de gătit” (sau bucătării fantomă) ale restaurantelor cunoșteau o dezvoltare rapidă, producând doar în scopul livrărilor la domiciliu. De fapt, sectorul de retail alimentar se mută spre conceptul de „proximitate”: supermarketuri locale sau servicii de livrare răspândite pe întreg teritoriul, pentru care așa-numita „vizibilitate a mărcii” trebuie să fie proiectată prin utilizarea mai multor canale de comunicare”.

Supernormal Bio

Supernormal a fost fondat la Milano în 2019 de Giuseppe Leida și Paolo Cazzani pentru a proiecta spații, mărci și obiecte pentru vânzarea cu amănuntul, pentru muncă, pentru cultură, acolo unde arhitectura, designul și comunicarea sunt interconectate. Ambii au o formare de arhitecți. Leida a fondat GLA (Giuseppe Leida Architetti) în 2003, în timp ce Cazzani a pus bazele agenției de comunicare Spotbreak în 2001. Colaborează împreună din 2009 la proiecte din industria alimentară de retail pentru Panino Giusto, Spontini, Saquella și Espresso Club.

Ar putea să te intereseze și...