News

Luigi Ghirri și Marazzi, spațiul unui moment

timp de lectură: 6 minutele

Luigi Ghirri și Marazzi, spațiul unui moment - 1

O carte în ediție limitată, o serie de expoziții itinerante și un site web sunt dedicate nucleului inedit de fotografii rezultate din colaborarea dintre Ghirri și Marazzi și păstrate în arhivele companiei din Emilia Romagna.  

„Experiența cu Marazzi se află chiar în mijlocul carierei lui Ghirri”, scrie Francesco Zanot, curator și critic foto, în paginile cărții „Luigi Ghirri. The Marazzi Years 1975-1985”(Luigi Ghirri. Anii Marazzi 1975-1985), „Cu siguranță din punct de vedere cronologic (colaborarea a început în 1975), dar și în ceea ce privește conținutul, care privește atât aspecte lingvistice, cât și spațiale. Ghirri însuși notează acest aspect printre rânduri în scurtul text care însoțește portofoliul său: „Ceramica are o istorie ce se pierde în negura timpului. A fost dintotdeauna un „obiect” pe care sunt așezate alte obiecte: mobilierul, gesturile, imaginile, umbrele oamenilor care locuiesc în acele spații. Când am realizat aceste imagini, am regândit toate acestea și am încercat să reconstruiesc, cu ajutorul suprafețelor de diferite culori, în suprapunerea obiectelor și imaginilor, un spațiu care, în loc să fie spațiul fizic și măsurabil al unei camere, a reprezentat ideea unui spațiu mental dintr-un moment...”.

 

Ghirri a început să lucreze cu Marazzi în 1975: o fază de creștere și experimentare care l-a condus, în 1979, la prima sa expoziție individuală importantă din Parma. Marazzi era unul dintre lideri în sectorul ceramicii, datorită brevetului obținut pentru tehnica monoarderii. Deschisese sucursale în Franța și Spania, colabora cu artiști și stiliști pentru designul plăcilor și, la scurt timp după aceea, avea să inaugureze un laborator de cercetare, Crogiòlo (cuvânt ce înseamnă „creuzet” în italiană), în care artiștii, designerii, fotografii, arhitecții au fost liberi să experimenteze.

În acest context, sensibilitatea poetică a fotografului și atitudinea experimentală a companiei s-au întâlnit și au dat viață Portofoliului Marazzi, un proiect de cercetare fotografică în care Ghirri îi va implica pe fotografii John Batho, Cuchi White și Charles Traub pentru a interpreta noile brevete și colecții Marazzi și în care ceramica este văzută ca o suprafață și un spațiu mental, un potențial infinit de compoziții, lumină și culoare.

 

Patruzeci și șase de ani mai târziu, această experiență a fost transpusă într-un volum, „Luigi Ghirri. The Marazzi Years 1975- 1985” – care poate fi explorat pe site-ul www.ghirri.marazzi.it – unde pot fi găsite 30 de fotografii realizate de artist în cei zece ani de colaborare cu Marazzi, însoțite de texte semnate de Cosimo Bizzarri, scriitor, și Francesco Zanot, critic și curator foto.

 

Cosimo Bizzarri notează în paginile volumului: „De zeci de ani, imaginile realizate de Ghirri pentru Marazzi la începutul anilor '80 au fost păstrate în companie. Multe nu au fost publicate niciodată. (...) Ele reapar astăzi, pentru prima dată, într-un volum, pentru a certifica succesul colaborării dintre o companie vizionară și un artist care a reușit să-și întoarcă privirea geometrică și inspirată, ironică și intensă chiar și asupra unui obiect bidimensional, adesea ignorat. Rămâne doar să analizăm aceste rămășițe, să înregistrăm rezultatele și să lăsăm ceramica să se răcească. Apoi, creuzetul va fi gata pentru un nou experiment”.
 

Începând din această toamnă, imaginile realizate de Luigi Ghirri pentru Marazzi vor fi protagonistele unui proiect expozițional la scară europeană al cărei debut simbolic constă într-o mică expoziție dedicată, găzduită în sălile Musei Civici din Reggio Emilia în perioada 21 mai – 4 iulie 2021 în marja evenimentului Fotografia Europea (www.fotografiaeuropea.it).  


Descoperă mai multe pe site-ul www.ghirri.marazzi.it

 

Luigi Ghirri The Marazzi Years 1975-1985

© Eredi Luigi Ghirri și Marazzi Group

Texte de Cosimo Bizzarri și Francesco Zanot

Direcție artistică: Studio Blanco