În 1974, Marazzi brevetează monoarderea, o tehnologie care revoluționează procesul de producție a ceramicii industriale, reducând semnificativ timpul și consumul de energie. Un brevet care marchează un salt tehnologic nu doar pentru societate, ci pentru întregul sector. Întocmai ca în trecut cu Gio Ponti și, ulterior, cu artiștii atelierului Crogiolo, Marazzi se bazează pe creativitatea artiștilor internaționali pentru a ilustra, pe de o parte, materia ceramică și, pe de altă parte, procesele de producție, reprezentând identitatea unui produs care nu este doar decorativ și funcțional. În 1977, societatea îi încredințează lui Gianni Berengo Gardin povestea noilor sale linii de producție, oferindu-i libertate totală de expresie. Pentru a celebra cei 50 de ani de la brevetul revoluționar, Marazzi promovează expoziția Gianni Berengo Gardin. Marazzi, le linee veloci la Palatul Ducal din Sassuolo – Galeriile Estensi, o expoziție care include o selecție de fotografii inedite, niciodată expuse publicului, în care Maestrul fotografiei explorează o viziune neobișnuită pentru el: abstractă și colorată.
„Am amintiri vagi despre acel episod”, povestește Gianni Berengo Gardin, „dar îmi amintesc că am fost fascinat de culori și de viteza mașinilor. Și, cu toate că eram cunoscut pentru reportajele în alb și negru și pentru fotografiile în contexte industriale, cum ar fi în cazul Olivetti, FIAT și Ansaldo, din fericire aveam cu mine role de film color. Cu Marazzi a fost una dintre cele mai frumoase colaborări profesionale datorită libertății în ceea ce privește situațiile de fotografiat. Așa am realizat fotografii pe care, în mod normal, nu le făceam, conceptuale și abstracte, pe care, de obicei, industria nu le dorea pentru că nu documentau clar mașinile și procesul de producție. Pentru mine a fost un lucru ieșit din tipare: culoarea a permis respectarea calității intrinseci a ceramicii”.
Alessandra Mauro, curatorul expoziției, adaugă: „Fotografiile pentru Marazzi sunt dovada ductilității lui Gianni Berengo Gardin și a capacității sale de a contempla cu un privire diferită. Sunt fotografii abstracte și în mișcare care povestesc despre munca și tehnologia care se schimbă”. Se încadrează totuși în subiectele fotografice ale lui Berengo Gardin, care „lucra adesea cu comenzi private și cu societăți, documentând industria și urgențele sociale. Expoziția și volumul dedicat fotografiilor pentru Marazzi sunt o urmă de memorie”. Și, așa cum Maestrul a fost impresionat de liniile de producție rapide, tot astfel și amenajarea de la Palatul Ducal din Sassuolo, cu fotografiile aranjate în serie, una după alta, dorește să transmită ideea de linii rapide, similar cu un bandă transportoare.
„Documentez viața omului în diversele sale aspecte”, precizează Berengo Gardin, „în casă, la muncă, în peisaj. Dar niciodată pentru portretistică în sine; întotdeauna pentru a reda contextul în care se desfășoară activitatea. Nu sunt fotografii artistice, ci de documentare care, peste două sute de ani, când nu vom mai fi, vor fi mărturii ale unei civilizații. Fotografia nu trebuie să fie doar frumoasă, ci să aibă și conținuturi. Altminteri ești doar un fotoamator”.
„Gianni Berengo Gardin a reușit să sintetizeze liniile rapide ale monoarderii și revoluția acestei tehnologii”, comentează Leonardo Taviani, directorul general al Marazzi. „Această lucrare este paradigmatică pentru capacitatea Marazzi de a colabora cu artiști și designeri pentru a contamina lumea ceramicii. Este important și faptul că expoziția are loc la Sassuolo, districtul prin excelență al plăcilor ceramice, unde Marazzi s-a născut în 1935. De aici se hrănește legătura cu excelențele sale, cum ar fi Palatul Ducal (Palazzo Ducale) și Clopotnița (Campanone), recent restaurată cu sprijinul societății noastre, arătându-ne mereu atenți la nevoile culturale ale teritoriului.
Gianni Berengo Gardin.
Marazzi, le linee veloci
Expoziție organizată de Alessandra Mauro
13 septembrie – 31 decembrie 2024
Gallerie Estensi – Palatul Ducal din Sassuolo
Piazzale della Rosa 10
Sassuolo, Modena