Biserica Mater Redemptoris

Cinisi (PA), Italia

marazzi redemptoris mater 000.jpg

Proiectată de Studio Kuadra, noua biserică din Cinisi transmite puterea sacrului printr-o arhitectură caracterizată de elemente și detalii puternic simbolice. Colecția Mystone Gris Fleury de la Marazzi, care acoperă întreaga clădire, se plasează într-o relație perfectă cu contextul orografic și cromatica teritoriului

Proiectarea unui loc de cult necesită o reflecție amplă care pune în legătură multiplii factori: locația, arhitectura, funcționalitatea, credința, simbolismul, siguranța. Biserica Mater Redemptoris, proiectată în Cinisi (Palermo, Italia) de arhitecții Andrea Grottaroli și Manuel Giuliano de la Studio Kuadra - câștigătorii concursului organizat de Conferința Episcopală Italiană - îndeplinește pe deplin aceste criterii, la care trebuie adăugată capacitatea de a transmite sensul sacrului.    

Complexul parohial, în noua sa construcție, se remarcă imediat cum ajungi în Contrada Piano Peri, acolo unde începe esplanada, un monolit învelit într-un material similar pietrei, din care se desprinde turnul clopotniței, care, aparent ivit din pământ, tinde spre cer. Aspectele simbolice sunt continue, exprimate în întreaga clădire. Utilizarea luminii este unul dintre elementele cheie ale arhitecturii, evidențiind culorile și formele. În interiorul bisericii, o cascadă de lumină zenitală - funcțională în afară de aspectul simbolic - inundă nava centrală, în timp ce luminile punctiforme, dozate cu pricepere, subliniază crucifixul și fântâna botezului. Elementele liturgice sunt subtile, ușoare, de dimensiuni reduse. O mare vitraliu, situat pe latura vestică, se deschide spre „grădina de măslini”, care nu numai că reprezintă un element scenografic de legătură cu Scripturile Sacre și peisajul înconjurător, dar, închis de un zid, îndreaptă privirea către cer și către apropiatul Munte Longa.

Atenția acordată aspectelor tehnologice și de sustenabilitate este prezentă în întregul proiect.   

Realizată din beton armat, construcția are o placare exterioară din gresie porțelanată din colecția Mystone Gris Fleury, montat cu tehnologia fațadei ventilate, un sistem care asigură economie energetică semnificativă, îmbunătățește considerabil performanțele termo-higrometrice, rezolvă problemele legate de umiditate și asigură un confort excelent atât vara, cât și iarna. „Placarea exterioară realizată cu plăcile de ceramică Mystone Gris Fleury de la Marazzi - explică arhitectul Manuel Giuliano - a fost selectatș după ce am evaluat multe alte ipoteze, tocmai datorită asemănării estetice cu piatra muntelui din spatele lucrării. La înserare, lumina pare să facă volumul bisericii să se camufleze cu contextul local”.

Colecția, inspirată de piatra franceză omonimă, se caracterizează prin granulația neuniformă și fundal umbrit, trăsături care conferă produsului o materialitate unică, perfect asimilabilă cu cea a pietrei naturale. La fel de importantă a fost și selecția atentă a diferitelor formate personalizate - de la 60x120 cm și 30x120 cm - așezate într-un mod unic, studiat și special, atât de eficient și sugestiv încât să accentueze acoperișul, să amplifice lumina și să ofere o fațadă unică în felul său.    

Suprafețele ceramice cu efect de ceară, produse pentru proiect, au fost alese ca placări pentru toate pardoselile interioare, cu excepția sălii de joacă, „pentru a obține - după cum explică arhitectul Giuliano - un efect uniform și luminos, capabil să răspândească lumina naturală și să extindă iluminarea generală”.


Foto Alfio Garozzo

Explorează colecțiile din proiect