Paolo Brambilla, cofondator al studioului Calvi Brambilla, ne relatează despre expoziția de la Palatul Bovara și despre lucrarea realizată cu materiale arhitecturale, în special cu suprafețe Marazzi.
Design Forever este un omagiu adus celor șaizeci de ediții ale Salonului de Mobilă; pe data de 24 septembrie 1961, un grup de producători de mobilă a lansat o provocare care a arătat o foarte bună intuiție, devenind un moment de referință pentru întreg sectorul amenajărilor interioare. O amenajare încredințată celebrului studio milanez, pentru a demonstra că valoarea designului de calitate este universală și atemporală.
Întâlnire obișnuită cu Elle Decor la Palatul Bovara, dar în acest an ocazia este specială…
Livia Peraldo Matton, directoarea Elle Decor, ne-a implicat în realizarea expoziției Design Forever, care aduce un omagiu istoriei Salone. Selecția pieselor expuse este realizată cu mare atenție: am lucrat la construirea unui dialog neconvențional între Maeștrii din trecut și mulți tineri talentați, din Italia și din întreaga lume, care reinterpretează valorile și limbajele designului italian.
Instalația cuprinde nenumărate spații în care piesele și materialele au fost alese de noi, în colaborare cu firmele; am încercat să evităm aspectul vintage sau atmosfera muzeală. Designul de calitate este atemporal: acesta este mesajul pe care expoziția dorește să-l transmită.
Cum ați lucrat în spațiile istorice ale unei clădiri din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea?
Le-am pus în evidență și, în același timp, am reafirmat valoarea absolută a contemporaneității; și în acest caz, dialogul este deschis și propune soluții care nu sunt deloc evidente.
Expoziția se deschide cu o instalație proiectată de mine și de Fabio Calvi, iar apoi continuă spre o instalație interactivă creată de studioul de artă digitală Kokoschka Revival.
Sunt patru camere în care am proiectat tot atâtea propuneri de design interior, dedicate provocărilor: Pure, Mobile, Bold și Hybrid. Aici regăsim plăcile ceramice Marazzi, care participă la povestea acestei legături eterne dintre trecut și viitor, oferindu-i o interpretare personală. Primul element pe care îl întâlnim este placa din colecția Puro Marazzi Antibacterial The Top – cu grosimea de 12 mm – care acoperă zona de recepție, în noua nuanță Travertino Classico, realizată cu tehnologii de ultimă generație care, în acest caz, garantează calitățile antibacteriene absolute ale suprafeței.
Un început bun pentru a ajunge apoi la punctul de atracție al expoziției…
În cadrul sălii Bold elementele de design sunt de inspirație organică, materne, fluide și primitoare, încadrate de un spațiu dur, în care predomină metalul. Pentru pardoseala cu gresie porțelanată, am ales Mystone Ceppo di Gré în două culori – Greige și Grey – care alternează într-un model cu triunghiuri echilaterale.
Acest mediu amintește de pereții metalici ai lui Cini Boeri. Am ales colecția Ceppo deoarece am fost printre primii care au folosit-o: piatră lombardă și milaneză prin excelență, confirmă legătura noastră cu tradiția arhitecturală și constructivă a orașului.
Sala Pure găzduiește obiecte de design cu forme primare și este complet albă, surprinzătoare și interesantă. Pereții sunt placați cu un material îmblănit, iar pardoseala este, de asemenea, albă, dar lucioasă. Aici a fost montată colecția Grande Solid Color White, cu o tăietură personalizată a elementelor ceramice.
Acest spațiu face referire la locuințele monocolore din anii '70 realizate de Nanda Vigo. În special „Casa Bianca” (Casa albă), care, la rândul său, a constituit o evoluție a operelor realizate de designer în interioarele vilei „Lo scarabeo sotto la foglia” (Scarabeul de sub frunză), locuința colecționarului Giobatta Meneguzzo, pe baza unui proiect al lui Gio Ponti.
Conceptul se extinde la o reflecție asupra modului în care spațiile domestice s-au schimbat în ultimii ani
În Sala Hybrid, ultima din itinerariu, am pus în scenă un spațiu în care diferitele funcții ale locuinței nu sunt distincte, ci se întrepătrund – muncă, odihnă, distracție, ospitalitate – toate coexistă fără o soluție de continuitate și chiar și elementele de design găzduite sunt printre cele mai experimentale și extreme; sunt evitate clasificările tradiționale pentru a fi deschise noilor interpretări.
În această sală, de la o anumită înălțime a pereților în sus, te poți bucura de frumusețea arhitecturii din secolul al XVIII-lea, cu coloanele și decorațiunile specifice epocii. Pereții care înconjoară spațiul sunt acoperiți cu lambriuri compuse din plăcuțe de gresie porțelanată în format mic (5×15 cm) în culoarea Blu, cu suprafață luminiscentă; colecția folosită este Crogiolo Rice, în care textura neregulată amintește de obiectele realizate manual.
Lucrarea în format mic capătă un sens îndrăzneț și contrastează cu aspectul stucaturii din secolul al XIX-lea.
Intenția a fost aceea de a lucra cu materialele în mod experimental, împărtășind un mesaj extraordinar față de ceea ce se regăsește la târgurile de referință sau în showroom.