Via Botticelli

Milan (MI), Italia

marazzi via botticelli 000.jpg

Proiectanți

Simone Dominoni

Studio Dominoni

Categorii

Rezidențial

O secvență largă de balcoane și logii ce conferă continuitate între exterior și interior. Utilizarea pe scară largă a gresiei porțelanate pentru placarea fațadelor ventilate, precum și pentru pardoselile și plafoanele teraselor și balcoanelor. Pentru soluții durabile și eficiente din punct de vedere energetic

Un mozaic de logii este caracteristica principală a unui mare complex de apartamente din Via Botticelli din Milano, proiectat de inginerul Simone Dominoni. Elevația alternează între plin și gol, efect accentuat prin utilizarea diferitelor aspecte materiale și de culoare. Porțiuni întregi de fațade ventilate placate cu gresie porțelanată, realizate cu sprijinul diviziei Marazzi Engineering – linia Clays cu aspect de ciment în nuanța Cotton și format 60x120 cm – sunt juxtapuse cu balcoane adânci, cu parapete invizibile din sticlă, subliniate de plafoanele din gresie cu aspect de lemn – linia Treverkview Scuro în dimensiunea 20x120 cm. „Am creat câte o terasă pentru fiecare apartament”, explică Dominoni; „acestea sunt spații locuibile, deoarece sunt conectate la zona de zi și acoperite pentru a fi folosite pe tot parcursul anului. Ele răspund unei nevoi mai mari, post-Covid, de spații în aer liber, ce reflectă un mod de a trăi acasă care și-a recăpătat importanța.”

Clădirea se concentrează și pe punerea în valoare a zonelor comune: un atrium pitoresc de 6 metri cu un birou de concierge care amintește de holul unui hotel, o sală de gimnastică a întregii clădiri, complet echipată și o sală la primul etaj dedicată întâlnirilor sau petrecerilor din bloc, precum și o grădină interioară cu o alee comună. „Sunt spații care au ca scop consolidarea comunității ce locuiește în clădire”, adaugă Dominioni.

Proiectul, numit Armonia 19, corespunde întregului bloc în care se afla cândva Istituto di Arti Grafiche Rizzoli (Institutul de arte grafice Rizzoli), fondat în 1951 de Angelo Rizzoli în zona Città Studi. „Configurația noii clădiri”, subliniază Dominoni, „este conectată la această istorie, menținând în același timp elemente de planimetrie, cum ar fi intrarea care dă în stradă și înălțimea fațadei. Am expus chiar și o presă de epocă în hol.”

Pentru fațade, s-au folosit pe scară largă pereți ventilați. Suprafețele cu tencuială cu izolație exterioară sunt reduse la minimum, fiind folosite la zonele cel mai puțin expuse la intemperii. „Am ales materiale durabile”, spune Dominoni, „care au îndeplinit cerințele funcționale și care ne-au permis să evocăm caracterul prețios și să creăm continuitate între diferitele părți ale clădirii. De exemplu, am folosit culoarea Cotton din seria Clays, o nuanță delicată de bej, ca placare atât la parter, unde plăcile sunt lipite de substrat pentru a avea o fațadă mai puternică spre stradă, cât și în părțile ventilate de la etajul 1 la etajul 9, unde izolația are rolul de a maximiza suprafețele încălzite. Pentru a sparge repetitivitatea volumelor compacte, am pornit de la formatul de 60x120 cm, pe care l-am tăiat în submultipli de 30x120 cm, reducând la minimum deșeurile. Am obținut astfel un model de placare variat.

Toate cornișele marcapiano de la balcoane și de pe partea superioară a clădirii folosesc gresie porțelanată din seria Mineral cu aspect de ciment, în nuanța Iron și formatul 75x150 cm. „Acestea sunt grădinile suspendate de la etajele opt și nouă”, explică Dominoni, „unde fațada se îngustează și volumul devine mai ușor. Culoarea mai închisă, metalică, pune în evidență designul. Plafoanele exterioare și parasolarele de la balcon sunt acoperite cu șipci din gresie cu aspect de lemn, care amintesc de parchetul pardoselilor interioare și adaugă culoare fațadei. Utilizarea unor materiale naturale nu ar fi permis respectarea condițiilor tehnice și de durabilitate. Iar verosimilitudinea la care a ajuns ceramica este foarte impresionantă”. Jocul și alternanța de materiale se regăsește și în cele patru vile terasate care închid blocul de pe Via Salvini. Corpul de jos trimite la vârful de culoare plumburie al clădirii înalte.

Clădirea din Via Botticelli este certificată în clasa A, iar sistemul cu fațadă ventilată din ceramică are o contribuție excelentă la eficiența energetică a acesteia. „Confortul termic și acustic este apreciabil atât în sezonul de iarnă, cât și în cel de vară. Gresia, în general, ne-a permis să obținem fațade mai durabile și să asortăm culorile materialelor, cum ar fi piatra naturală și lemnul, cu cele ale metalului. Astfel, nuanțele de bej ale ceramicii s-au asortat cu piatra, aspectul de lemn, cu cel natural, iar nuanța Iron cu elementele metalice, armonizând estetica între interior și exterior”, încheie Dominoni.


Foto: Saverio Lombardi Vallauri

Explorează colecțiile din proiect